کد خبر: ۵۲۹۰۴۳
زمان انتشار: ۱۰:۵۹     ۳۱ مرداد ۱۴۰۲
به متهم که رسیدگی نشود، مدعی العموم می شود!
حالا که پولهای بلوکه شده در کره، آزاد شده، جناب همتی که برای وام نگرفته از صندوق همه خواسته‌هایشان را، آن هم در بحبوحه یک جنگ اقتصادی، اجابت کرد، در جایگاه مدعی العموم نشسته که شما نگذاشتید ما وام بگیریم و آزاد سازی پولهایمان در کره هنر نیست!

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه خبری 598، دولت رئیسی این روزها بعد از تسویه کامل ۵۴ هزار میلیارد تومانی که دولت روحانی از بانک مرکزی استقراض کرده بود حالا خبر میدهد که کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیاردی دولت هم بدون استقراض از بانک مرکزی و بدون چاپ پول حل شده است. چندی پیش نیز دولت از آزادسازی پول های بلوکه شده ایران در کره خبر داد، اقدامی که دولت روحانی حتی در خواب هم نمیتوانست آنرا عملی کند.

اما این اخبار خوب به مذاق دولتمردان قبلی خوش نیامد و با انتشار توییت هایی سعی در به حاشیه بردن دستاوردهای دولت رئیسی را داشتند. 

در این میان، عبدالناصر همتی رئیس کل اسبق بانک مرکزی، فردی که طی دو سال اخیر به اپوزسیون دولت تبدیل شده است و پس از هر تصمیم و دستاورد اقتصادی و سیاسی دولت رئیسی با حمله به آن سعی در برهم زدن آرامش دولت و مردم را داشت اینروزها حرف و حدیث های زیادی را پشت سر خود دارد.

ماجرا از آنجا شروع شد که پیمان قربانی معاون اقتصادی وقت بانک مرکزی به ماجرایی اشاره کرده که اگر صحت و سقم آن تایید شود، وجه کیفری داشته و مستوجب مجازات عبدالناصر همتی خواهد شد. او به ماجرای درخواست رئیس سابق بانک‌مرکزی از صندوق بین‌المللی پول اشاره کرده و گفته است:

« همتی در سال 1399 در پی بحران کرونا درخواست یک وام 5 میلیارد دلاری در قالب ابزار تأمین مالی سریع (RFI) از صندوق بین‌المللی پول کرد که حتی نتوانست یک سنت از آن را بگیرد. درحالی که چون سهامدار هستیم، پول خودمان بود و کشورهای مختلف نیز این تسهیلات را گرفتند. صندوق برای پرداخت این وام کلی اطلاعات محرمانه از همتی خواسته بود که او همه اطلاعات مهم کشور اعم از وضعیت ارزی، نرخ تورم و... را به آنها داد؛ مواردی که خودش درباره آنها به مردم خودمان هم گزارش نمی‌داد! هر کسی از او می‌پرسید می‌گفت اینها محرمانه است. صندوق این اطلاعات را در مجله چشم‌انداز اقتصاد بین‌المللی چاپ کرد و تازه کاشف به عمل آمد که همتی چه کار خبطی کرده است. در داخل به او فشار آوردند و توضیح خواستند و او هم در نهایت همه چیز را کتمان کرد و گفت اطلاعات صندوق غلط است!»

معاون سابق همتی از افشای اطلاعات محرمانه توسط همتی به نهادهای خارجی خبر داد| دستور سفیدسازی همتی از اتاق رسانه ای اصلاح طلبان

هر چند که همتی، دست به تکذیب اخبار پیرامونی خود زده اما واقعیت آن است که وقتی این سخنان از زبان یک مقام مسئول سابق بانک‌مرکزی و معاون اقتصادی این نهاد در زمان ریاست همتی بیان می‌شود، اوضاع فرق می‌کند.
 
وبسایت الف ضمن انتشار تحلیل فوق، می‌افزاید: پیمان قربانی (معاون همتی در زمان ریاست بانک مرکزی) به ماجرایی ‌اشاره کرده که اگر صحت و سقم آن تایید شود، وجه کیفری داشته و مستوجب مجازات عبدالناصر همتی خواهد شد. او به ماجرای درخواست رئیس‌ سابق بانک‌مرکزی از صندوق بین‌المللی پول ‌اشاره کرده و گفته است:
 
«همتی در سال 1399 در پی بحران کرونا درخواست یک وام 5 میلیارد دلاری در قالب ابزار تأمین مالی سریع (RFI) از صندوق بین‌المللی پول کرد که حتی نتوانست یک سنت از آن را بگیرد. درحالی که چون سهامدار هستیم، پول خودمان بود و کشورهای مختلف نیز این تسهیلات را گرفتند. صندوق برای پرداخت این وام کلی اطلاعات محرمانه از همتی خواسته بود که او همه اطلاعات مهم کشور اعم از وضعیت ارزی، نرخ تورم و... را به آنها داد؛ مواردی که خودش درباره آنها به مردم خودمان هم گزارش نمی‌داد! هر کسی از او می‌پرسید می‌گفت اینها محرمانه است. صندوق این اطلاعات را در مجله چشم‌انداز اقتصاد بین‌المللی چاپ کرد و تازه کاشف به عمل آمد که همتی چه کار خبطی کرده است. در داخل به او فشار آوردند و توضیح خواستند و او هم در نهایت همه چیز را کتمان کرد و گفت اطلاعات صندوق غلط است!»
 
دقت کنیم که این مباحث را معاون وقت همتی بیان کرده نه یک فرد عادی؛ آن هم در فضای عمومی و با آگاهی از تبعات اظهارات خود و بنابراین واجب است که دادستان کل‌کشور، به‌عنوان مدافع حقوق عامه وارد ماجرا شده و تکلیف این قضیه بسیار مهم را مشخص کند. پای منافع‌ کشور در میان است؛ آن‌هم در میانه شدیدترین جنگ‌ اقتصادی تحمیل‌ شده به کشور. صندوق بین‌المللی پول به‌عنوان یک نهاد در دستان آمریکا در هدفمندکردن تحریم‌ها، دارای اطلاعاتی حیاتی از وضعیت اقتصادی ایران بوده و این مهم بنابر ادعا، جز با همکاری خواسته یا ناخواسته رئیس ‌وقت بانک‌مرکزی به‌دست نیامده.
 
این اقدام در حکم افشای اطلاعات سری کشور است و باید با نهایت حساسیت و دقت لازم موضوع بررسی گردد تا صحت و سقمش معلوم شود. در این بزنگاه‌هاست که قوه‌قضائیه می‌تواند نقش خود را به‌عنوان نهادی که مدافع حقوق‌عامه و صیانت‌کننده از کیان کشور است نشان دهد.
 
همتی: تکذیب میکنم
 
رئیس کل اسبق بانک مرکزی در توییتی نوشت: عرض می‌کنم ما که اطلاعاتی ندادیم. اما، احتمالا شما خواهید داد!
 
معاون سابق همتی از افشای اطلاعات محرمانه توسط همتی به نهادهای خارجی خبر داد| دستور سفیدسازی همتی از اتاق رسانه ای اصلاح طلبان
 
دستور سفیدسازی همتی از اتاق رسانه ای اصلاح طلبان
 
روزنامه اصلاح طلب آرمان ملی در رپرتاژی به قلم مهدی پازوکی در حمایت از همتی نوشت: همتی یک فرد سالم است و مشکل اقتصادی ندارد و تمام مدارج علمی خود را نیز به خوبی طی کرده است و جایگاه ویژه دربین اقتصاددانان دارد(!!)، نمی توانند پاسخ نقدهای او را بدهند، پس تصمیم گرفته اند به او حمله کنند تا همتی دیگر توئیت نزند و نقد نکند تا تیم اقتصادی دولت راحت تر بتوانند تئوری هایی که در دانشگاه امام صادق (ع) در ارتباط با اقتصاد اموخته اند را در ایران پیاده کنند. تئوری هایی که باعث رشد روزانه نقدینگی و تورم شده است.
 
معاون سابق همتی از افشای اطلاعات محرمانه توسط همتی به نهادهای خارجی خبر داد| دستور سفیدسازی همتی از اتاق رسانه ای اصلاح طلبان
 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها